Lyhennelmä elämysesseestä ”Verkkomatkalla jossain Lapissa"
Asetuin eteläsuomalaisen sinkkumatkailijan
asemaan. Suunnittelin kesälomaa Lappiin ja lähdin virtuaalimatkalle etsimään
verkosta ennakkoelämyksiä kesäisestä Lapista.
Lappi on merkittävä, positiivinen kokemus, joka voi
tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoksen. Sen tiedän aiemmilta
matkoiltani, mutta onko Lappi myös elämys verkossa?
Lappi, elämysten luvattu maa
Katselin Lappi-videoita. Sellaisia, joissa aurinko paistaa,
maisemat vaihtuvat, sääskiä ei ole missään ja tunturit ovat toinen toisiaan
korkeampia. Lapland-Nort of Finlandin letkeän imagovideon perusteella päätin
suunnitella avoauton vuokraamista Lapin reissulle. Mitähän videolla oikeasti
myydään?
Visit Finland videoineen vei verkkaiseen Lappiin,
sinne missä ei oikeastaan tapahdu mitään. Kyseisen videon tutkittuani olin jo
muuttamassa ensi kesän lomamatkasuunnitelmaa ja päätin melkein suunnata
kesämatkani Saimaan sinisille aalloille. Jos siellä ei muuta tapahdu, niin
ainakin aallot heiluttavat venettä.
Laplandfinland.com verkkosivuilta löysin sen mitä en
uskonut löytäväni. Sivuilla kerrottiin heti kärkeen, että matka Lappiin on
elämys. Elämysluennolla 4.9.12 teroitettiin, että jos joku esim.
aktiviteetti on elämys, niin ei sitä ainakaan elämykseksi pitäisi
kutsua.
Laplandfinlad.com sivuilta bongasin myös kesävideon,
jonka johdatus alkaa ”Lapin kesä on lämmin ja valoisa”. Hyvä esittely, sitähän
kesä Lapissa on. Ei mitään yllätyksellisyyttä, mukaansatempaavaa,
vuorovaikiutteista, muistijäljestä puhumattakaan.
![]() |
Laplication-sovellutus tuo revontulet matkapuhelimen näytölle- onkohan seuraavaksi vuorossa keskiyön aurinko. |
Kesämatkani lähtöportti; Rovaniemi
Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus
on selvittänyt Rovaniemen matkailijoiden tarpeita ja jakanut matkailijat
viiteen matkailijajatyyppiin.
Tyypit ovat ohikulkija, joka on
nimensämukaisesti läpikulkumatkalla, pyhiinvaeltaja, joka matkaa tiettyä
kohdetta varten, Napapiirin sankari, joka on yritys- tai kokousvierailija, joka
reissaa “firman” piikkiin. Löytöretkeilijä kulkee omia polkujaan ja etsii aitoa
paikallisuutta.
Viides kohderyhmä on hiljentyjä, joka
etsii rauhaa luonnosta ja nauttii koskettavista maisemista. Luokittelen
itseni löytöretkeilijäksi
kesämatkallani. Tarkoitukseni on tavata punanuttu, mutta myös etsiä aitoa
paikallisuutta.
Jos tekisin kesällä pelkän vaelluksen
Lapin tuntureille, olisin ehdottomasti hiljentyjä.
Punanuttu verkossa
“Mistä sen tietää, että joku on kokenut elämyksen?
Naamasta
näkee - sanotaan :) Kyllä se sellainen keveä askel monesti minunkin tapaamisen
jälkeen on - ja hymy leveä! “ kertoo joulupukki, joulukuun 2008 elämyspersoona,
Lapin Elämysteollisuuden osaamiskeskuksen haastattelussa.
Molemmat kohteet esittelivät kesäisen joulupukkinsa
videoin. Kesätekemistä joulupukeilta ei puuttunut, he touhusivat samoja
kesäaktiviteetteja kuin Lapin kesämatkailijat. Rovaniemen golfradan innoittaman
sikäläinen pukki golfasi, Kakslauttasen joulupukki huuhtoi kultaa monen
Saariselän alueen kesämatkailijan tavoin.
Suunnittelemani matkan varrelle osuu kaksi
joulupukkia, toinen perinteinen rovaniemeläinen joulupukki, toinen
Kakslauttasen joulumaassa asuva joulupukki.
Pinen ja Gilmoren mukaan elämys eroavaa palvelusta
yhtä paljon kuin palvelu eroaa hyödykkeestä. Erottavia elementtejä ovat mm.
teemoittelu, draamallisuus ja räätälöinti. Palveluita tarjotaan asiakkaille
,mutta elämystuotteen ostajaa kohdellaan vieraana Joulupukkivideoita
katsellessani koin olevani pikemminkin asiakas kuin vieras.
Nykyisin joulupukki on näyttämöllä
ympärivuotisesti. Ja alueen yritykset tekevät joulupukilla liiketoimintaa, myös
ympärivuotisesti. Kun olen ostamassa elämyksen, kuten joulupukin tapaamisen,
olen ostamassa aikaa muistijäljen jättävään tapahtumaan, jonka
“joulupukkiyritys” minulle teatterin keinoin tarjoaa.
Joulupukkia verkossa tarkastellessani lopputulos oli
hämmennys. Joulupukkeja oli siellä sun täällä, Kiinassa ja Englannissakin.
Tarinoitakin joulupukista tuntuu olevan useita. Jäin miettimään onko pukki
menettämässä uskottavuutensa
Elämykseksi en verkosta löytyviä joulupukkeja
kutsuisi.
Ei Lappi verkkoelämykseksi taivu
Lappi on elämysten ihmemaa, kaikki elämyksen kriteerit
täyttävä kohde, mutta sitä se ei ole verkossa. En myöskään ole löytänyt
nettisurffaillessani mitään muutakaan matkailukohdetta, joka täyttäisi
kohdallani elämyksen merkit. Passiivisia motivaattorisivuja on useita, kauniita
kuvia ja aktiviteettien esittelyä. Yritin kokea verkkomatkan ulkopuolisen
silmin, mutta omat kokemukseni Lapista siellä kauan asuneena ovat niin vahvat,
että väkisinkin päädyin katsomaan Lappia oman elämäni kautta. Ehkä olin
virtuaalimatkallani liian krittinen ja tarkastelin Lappia sisäpiiristä käsin.
Mielestäni parhaat verkkoelämykset ovat dokumentteja
tai elokuvia kohteista tai ilmiöistä.
Tarinoita, joita voi olla väritetty
fiktioin. Lappia verkossa tarkastellessani on helppo yhtyä Kauppisen Ilkan
mielipiteeseen:
“ Onkin erittäin lannistavaa huomata, ettei oikeastaan yksikään
kotimainen matkailuyritys kiinnitä riittävästi huomiota
oikeanlaiseen Internet-markkinointiin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti