Ihan mitä vaan

MATKAILUSTA, MATKAILUN SÄHKÖISESTÄ LIIKETOIMINNASTA JA IHAN MISTÄ VAAN

sunnuntai 28. lokakuuta 2012

ELÄMYS VERKOSSA; Elämysessee lyhennelmä


Lyhennelmä elämysesseestä ”Verkkomatkalla jossain Lapissa"

Asetuin eteläsuomalaisen sinkkumatkailijan asemaan. Suunnittelin kesälomaa Lappiin ja lähdin virtuaalimatkalle etsimään verkosta ennakkoelämyksiä kesäisestä Lapista.
Lappi on merkittävä, positiivinen kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoksen. Sen tiedän aiemmilta matkoiltani, mutta onko Lappi myös elämys verkossa? 

Lappi, elämysten luvattu maa

Katselin Lappi-videoita. Sellaisia, joissa aurinko paistaa, maisemat vaihtuvat, sääskiä ei ole missään ja tunturit ovat toinen toisiaan korkeampia. Lapland-Nort of Finlandin letkeän imagovideon perusteella päätin suunnitella avoauton vuokraamista Lapin reissulle. Mitähän videolla oikeasti myydään?

Visit Finland videoineen vei verkkaiseen Lappiin, sinne missä ei oikeastaan tapahdu mitään. Kyseisen videon tutkittuani olin jo muuttamassa ensi kesän lomamatkasuunnitelmaa ja päätin melkein suunnata kesämatkani Saimaan sinisille aalloille. Jos siellä ei muuta tapahdu, niin ainakin aallot heiluttavat venettä.

Laplandfinland.com verkkosivuilta löysin sen mitä en uskonut löytäväni. Sivuilla kerrottiin heti kärkeen, että matka Lappiin on elämys. Elämysluennolla 4.9.12  teroitettiin, että jos joku esim. aktiviteetti on elämys, niin ei sitä ainakaan elämykseksi pitäisi kutsua.  
Laplandfinlad.com sivuilta bongasin myös kesävideon, jonka johdatus alkaa ”Lapin kesä on lämmin ja valoisa”. Hyvä esittely, sitähän kesä Lapissa on. Ei mitään yllätyksellisyyttä, mukaansatempaavaa, vuorovaikiutteista, muistijäljestä puhumattakaan.
Laplication-sovellutus tuo revontulet matkapuhelimen näytölle- onkohan seuraavaksi vuorossa keskiyön aurinko.

Kesämatkani lähtöportti; Rovaniemi

Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus on selvittänyt Rovaniemen matkailijoiden tarpeita ja jakanut matkailijat viiteen matkailijajatyyppiin.
Tyypit ovat ohikulkija, joka on nimensämukaisesti läpikulkumatkalla, pyhiinvaeltaja, joka matkaa tiettyä kohdetta varten, Napapiirin sankari, joka on yritys- tai kokousvierailija, joka reissaa “firman” piikkiin. Löytöretkeilijä kulkee omia polkujaan ja etsii aitoa paikallisuutta.
Viides kohderyhmä on hiljentyjä, joka etsii rauhaa luonnosta ja nauttii koskettavista maisemista. Luokittelen itseni löytöretkeilijäksi kesämatkallani. Tarkoitukseni on tavata punanuttu, mutta myös etsiä aitoa paikallisuutta. 
Jos tekisin kesällä pelkän vaelluksen Lapin tuntureille, olisin ehdottomasti hiljentyjä.

Punanuttu verkossa
“Mistä sen tietää, että joku on kokenut elämyksen? 

Naamasta näkee - sanotaan :) Kyllä se sellainen keveä askel monesti minunkin tapaamisen jälkeen on - ja hymy leveä! “ kertoo joulupukki, joulukuun 2008 elämyspersoona, Lapin  Elämysteollisuuden osaamiskeskuksen haastattelussa.
Molemmat kohteet esittelivät kesäisen joulupukkinsa videoin. Kesätekemistä joulupukeilta ei puuttunut, he touhusivat samoja kesäaktiviteetteja kuin Lapin kesämatkailijat. Rovaniemen golfradan innoittaman sikäläinen pukki golfasi, Kakslauttasen joulupukki huuhtoi kultaa monen Saariselän alueen kesämatkailijan tavoin.
Suunnittelemani matkan varrelle osuu kaksi joulupukkia, toinen perinteinen rovaniemeläinen joulupukki, toinen Kakslauttasen joulumaassa asuva joulupukki.
Pinen ja Gilmoren mukaan elämys eroavaa palvelusta yhtä paljon kuin palvelu eroaa hyödykkeestä. Erottavia elementtejä ovat mm. teemoittelu, draamallisuus ja räätälöinti. Palveluita tarjotaan asiakkaille ,mutta elämystuotteen ostajaa kohdellaan vieraana Joulupukkivideoita katsellessani koin olevani pikemminkin asiakas kuin vieras.
Nykyisin joulupukki on näyttämöllä  ympärivuotisesti. Ja alueen yritykset tekevät joulupukilla liiketoimintaa, myös ympärivuotisesti. Kun olen ostamassa elämyksen, kuten joulupukin tapaamisen, olen ostamassa aikaa muistijäljen jättävään tapahtumaan, jonka “joulupukkiyritys” minulle teatterin keinoin tarjoaa.
Joulupukkia verkossa tarkastellessani lopputulos oli hämmennys. Joulupukkeja oli siellä sun täällä, Kiinassa ja Englannissakin. Tarinoitakin joulupukista tuntuu olevan useita. Jäin miettimään onko pukki menettämässä uskottavuutensa
Elämykseksi en verkosta löytyviä joulupukkeja kutsuisi.

Ei Lappi verkkoelämykseksi taivu


Lappi on elämysten ihmemaa, kaikki elämyksen kriteerit täyttävä kohde, mutta sitä se ei ole verkossa. En myöskään ole löytänyt nettisurffaillessani mitään muutakaan matkailukohdetta, joka täyttäisi kohdallani elämyksen merkit. Passiivisia motivaattorisivuja on useita, kauniita kuvia ja aktiviteettien esittelyä. Yritin kokea verkkomatkan ulkopuolisen silmin, mutta omat kokemukseni Lapista siellä kauan asuneena ovat niin vahvat, että väkisinkin päädyin katsomaan Lappia oman elämäni kautta. Ehkä olin virtuaalimatkallani liian krittinen ja tarkastelin Lappia sisäpiiristä käsin.

Mielestäni parhaat verkkoelämykset ovat dokumentteja tai elokuvia kohteista tai ilmiöistä.
Tarinoita, joita voi olla väritetty fiktioin. Lappia verkossa tarkastellessani on helppo yhtyä Kauppisen Ilkan mielipiteeseen: 
“ Onkin erittäin lannistavaa huomata, ettei oikeastaan yksikään kotimainen matkailuyritys kiinnitä riittävästi huomiota oikeanlaiseen Internet-markkinointiin.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti