- vahvasti teemallisia ja immersiiivisiä, elämyksiä jotka vievät toiseen todellisuuteen
- draamallisia, joiden kokeminen on jännittävää
- räätälöitävissä jokaisen käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin
- liittyvät johonkin reaalimaaliman kaupalliseen kokemukseen niin, että kokemus tapahtuu sekä verkossa että reaalimaailmassa
Vaikuttavimmat elämykset, joita itse olen kokenut, ovat usein liittyneet luontoon; niissä on vahvasti mukana vuorten tai tunturien, häikäisevien maisemien ja usein hyvän seuran lisäksi tuoksuja, hajuja, makuja, tunnetta ja ääniä. Ne elämykset ovat ohitsekiitäviä ainutkertaisia hetkiä. Mutta, voisiko jotain vastaavaa kokea verkossa; vaikka sitä euforista fiilistä, kun suksien alla korppulumi muuttuu puuteriksi, aurinko paistaa ja olo on kuin leijuisi toisessa ulottuvuudessa.
En ole aiemmin etsinyt enkä edes sattumalta törmännyt verkkoelämyksiin, ei auttanut kun alkaa surffailemaan videot, 3D-simulaattorit ja pelit mielessä.
Saksalaisessa metsässä
En ole aiemmin etsinyt enkä edes sattumalta törmännyt verkkoelämyksiin, ei auttanut kun alkaa surffailemaan videot, 3D-simulaattorit ja pelit mielessä.
Saksalaisessa metsässä
Teemallista virtaalielämystä etsiessäni törmäsin saksalaiseen metsästyssivustoon xxl-Jagen.de. Metsästykseen liittyvät klubisivut sinänsä eivät olleet kovin mielenkiintoiset. Ainakaan minulle, joka ei ole koskaan metsästänyt. Mutta sivuilla oli metsästysvideoita.
En joutunut toiseen todellisuuteen, mutta pääsin saksalaiseen metsään riistan, ajokoirien ja metsästäjien seuraan. Ulkopuolisena katsojana kuljin metsästysseurueen mukana, mutta en päässyt osallistumaan. Se harmitti. Tosin siinä vaiheessa, kun ampuminen alkoi ei harmittanut, vaihdoin videota. Ei löytynyt elämystä.
En joutunut toiseen todellisuuteen, mutta pääsin saksalaiseen metsään riistan, ajokoirien ja metsästäjien seuraan. Ulkopuolisena katsojana kuljin metsästysseurueen mukana, mutta en päässyt osallistumaan. Se harmitti. Tosin siinä vaiheessa, kun ampuminen alkoi ei harmittanut, vaihdoin videota. Ei löytynyt elämystä.
Roolipelit vievät virtuaalimaailmaan
Roolipelit vievät virtuaalimaailmaan
Roolipelit voivat viedä mennessään toiseen todellisuuteen. Bgames oli ensimmäinen ilmainen roolipelisivusto, jonka selaimelleni aukaisin. Kokeilin muutamaa peliä, mutta en tästäkään eläytynyt.
Seuraavan sivuston nimi antoi toiveita: Second life, toinen elämä, pelin ilmaisessakin versiossa pääsee verkkoelämän makuun. Premiun sovellutus on maksullinen, sen kautta voi jo toteuttaa unelmiaan.
![]() |
Second life; kävin kahvilassa |
Kirjauduin sivustolle ja loin oman virtuaaliminän. Kävin hahmonani Blackheartsin kahvilassa kuuntelemassa 80- ja 90-luvun musiikkia, hauskaa oli ja meno melkoista. Kun vaihdoin asuni mekosta lyhyeen toppiin sain seuraa, kun vaihdoin uudelleen pukua, lisää kavereita lähestyi. Jotain elämyksellistä tältä sivuilta löytyi eikä vain siksi, että heti löytyi seuraa. Voisin jäädä koukkuun. Virtuaaliminäni jäi miettimään seuraavaa siirtoa.
Jännitystä sotapeleistä
Jännitystä voisin kuvitella koettavan rooli -ja muissa peleissä. Törmäsin War rock sotapelisivustoon. Duke Nukem uppoutuneena voi myös joutua jännityksen kouriin. Sotaa, aseita ja väkivaltaa.
![]() |
Duke Nukem -pelissä käydään kuuluisilla paikoilla, ja pelaaja voi esimerkiksi todistaa San Andreasin siirroksella tapahtuvan maanjäristyksen. Lähde: Wikipedia. |
Räätälöi itsellesi auto- tai musiikkinautinto
Yksi osa ostoelämystä, josta ostamista elämykseksi voi kutsua, voi olla uuden auton "rakentaminen" ennakkoon, esim. Volkswagenin-sivuilla on auton rakennuspalvelu.
Unelma-auton voi suunnitella itse; värin, sisustuksen, laitteet ja lisävarusteet. Hintalappukin autolle tulee näppärästi, auton varustetason noustessa hintakin nousee. Auton suunnittelu voi olla koko perheen yhteinen projekti; jokainen saa oman toiveensa menopeliin. Sitten vaan kauppaan tekemään ostos ja kokemaan ajoelämyksiä.
Spotify-musiikinkuuntelupalvelu vie musiikin kautta tunnelmasta toiseen. Ilmaisen sovellutuksen lisäksi premiun sovellutus reilun kympin kuukausimaksulla. Jokainen voi ladata Spotifyn palvelusta haluamaansa musiikkia; ilmaisessa sovellutuksessa musiikin määrä on rajallinen ja mainokset pyörivät, premium-luokan spotifyssa musiikin määrä on rajoittamaton eivätkä mainokset häiritse.
Temmellyskenttänä virtuaalimaailma
Verkosta löytyy monta virtuaalimaailmaa, siellä voi elää omaa unelmaansa. Siellä voi tehdä itselleen uuden tai monta uutta "minää", sellaisen kuin haluaa, kampausta, meikkiä, koiraa, kotia, varusteita, perhettä myöten. Verkossa voi käydä kauppaa oikealla rahalla, rakastua ja erota.
Mielestäni elämys verkossa voisi löytyä pelien maailmasta. Testaamissani peleissä olin aktiivisesti osallistumassa ja valinnan vapaus tehdä mitä haluan oli minulla. Videoissa olin vain ulkopuolinen katselija, minulle esiteltiin kohdetta.
Matkailusivuilta löysin hienoja videoesitelmiä, upeine maisemineen mm. Itävallasta, Sveitsistä, Uudesta-Seelannista. Mutta en törmännyt matkailusivuun, joka olisi aiheuttanut wau-tunteen "tonne pitää päästä".
Peleissä on elementtejä, joita esim. matkailussakin voisi hyödyntää. Levin matkailukeskus toteutti v. 2009 virtuaaliLevin, lapsille tarkoitettu pelimaailman, mutta tämän virtuaaliohjelman tarkoitus oli enemmän opetuksellinen kuin elämyksellinen.
Wordl of Warcraftissa ja Second Lifessa voi pelata vuosikausia, kasvaa pelin mukana. Näissä peleissä elämys voi olla toiseen todellisuuteen kuljettava, jännittävä, räätälöity kullekin sopivaksi ja vielä kaupallinenkin.
Kaupallinen siinä mielessä, että peliyhtiö kerää kymmeniltä ja sadoilta miljoonilla premiumpelaajilla hulppean liikevaihdon ja toisaalta itse pelin sisälläkin raha liikkuu; kun esim. virtuaaliminäni päättää hankkia tontin meren rannalta ja rakentaa siihen talon. Uudet vaatteetkin maksavat, autosta puhumattakaan.
Virtuaaliminäni jäi Havaijin rannoille miettimään matkustusvaihtoehtoja Saksaan, kun toisaalla Vuokattiin rakennetaan maailman suurinta Angry Birds puistoa. Klikkaa tästä ja lue lisää Angry Birds puistosta.
Spotify-musiikinkuuntelupalvelu vie musiikin kautta tunnelmasta toiseen. Ilmaisen sovellutuksen lisäksi premiun sovellutus reilun kympin kuukausimaksulla. Jokainen voi ladata Spotifyn palvelusta haluamaansa musiikkia; ilmaisessa sovellutuksessa musiikin määrä on rajallinen ja mainokset pyörivät, premium-luokan spotifyssa musiikin määrä on rajoittamaton eivätkä mainokset häiritse.
Temmellyskenttänä virtuaalimaailma
Verkosta löytyy monta virtuaalimaailmaa, siellä voi elää omaa unelmaansa. Siellä voi tehdä itselleen uuden tai monta uutta "minää", sellaisen kuin haluaa, kampausta, meikkiä, koiraa, kotia, varusteita, perhettä myöten. Verkossa voi käydä kauppaa oikealla rahalla, rakastua ja erota.
Mielestäni elämys verkossa voisi löytyä pelien maailmasta. Testaamissani peleissä olin aktiivisesti osallistumassa ja valinnan vapaus tehdä mitä haluan oli minulla. Videoissa olin vain ulkopuolinen katselija, minulle esiteltiin kohdetta.
Matkailusivuilta löysin hienoja videoesitelmiä, upeine maisemineen mm. Itävallasta, Sveitsistä, Uudesta-Seelannista. Mutta en törmännyt matkailusivuun, joka olisi aiheuttanut wau-tunteen "tonne pitää päästä".
Peleissä on elementtejä, joita esim. matkailussakin voisi hyödyntää. Levin matkailukeskus toteutti v. 2009 virtuaaliLevin, lapsille tarkoitettu pelimaailman, mutta tämän virtuaaliohjelman tarkoitus oli enemmän opetuksellinen kuin elämyksellinen.
Wordl of Warcraftissa ja Second Lifessa voi pelata vuosikausia, kasvaa pelin mukana. Näissä peleissä elämys voi olla toiseen todellisuuteen kuljettava, jännittävä, räätälöity kullekin sopivaksi ja vielä kaupallinenkin.
Kaupallinen siinä mielessä, että peliyhtiö kerää kymmeniltä ja sadoilta miljoonilla premiumpelaajilla hulppean liikevaihdon ja toisaalta itse pelin sisälläkin raha liikkuu; kun esim. virtuaaliminäni päättää hankkia tontin meren rannalta ja rakentaa siihen talon. Uudet vaatteetkin maksavat, autosta puhumattakaan.
Virtuaaliminäni jäi Havaijin rannoille miettimään matkustusvaihtoehtoja Saksaan, kun toisaalla Vuokattiin rakennetaan maailman suurinta Angry Birds puistoa. Klikkaa tästä ja lue lisää Angry Birds puistosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti