Saimme ryhmätyötehtäväksi valloittaa, "kuvatwitter" Pinterest. Matkailun, elämystalouden tai vapaa-ajan kautta. Kyseessä oli kilpailutehtävä.
Suosituin Pinterestprofiili saa kirkkaimman palkinnon, arvosanoja jaettaessa
viisi pistettä. Ryhmässämme pinnasivat lisäkseni Kaija T., Katri, Satu ja
Veera.
Päädyimme Pinterestiin turvallisen "Suomi-tilin" kautta.
Tarkemmin määrittelimme kohteen avainsanalla design ja ja tukisanoilla mm. eco,
travel, natural, Finland, silence. Tilin nimeksi tuli "Amazing Finland"."
Amazing Finland
Tilin alle kokosimme albumeja, boordeja. Jokainen sai aluksi
vastattavakseen oman boordin: Saimaa and Lake Land, Nightless Night and
Northern Lights, Amazing Finland ja Helsinki World Design Capital 2012. Kisan
kuluessa lisäsimme boordeja. Yhteiseksi kommunikointivälineeksi valitsimme
sähköisen ilmoitustaulun: Zepppelinin.
Mitä teimme
Pinnasimme uusia omia kuviamme, latasimme Flickristä ja
uudelleenpinnasimme muiden kuvia sekä yhteisen Amazing Finland profiilin että
omien profiiliemme kautta Amazing Finland tilille.
Kisan edessä huomasimme useasti uudelleenpinnattattujen kuvien tuovan
parhaiten seuraajia, samoin valitsimme kisan edetessä tarkemmin seurattavamme.
Omille facebookkavereillemme välitettiin infoa lähteä seuraamaan ja liittymään
pinterestiin, heikoin tuloksin. Omista kavereistani vain kourallisella oli
pinterest-profiili.
Profiilin linkkiä jaoimme mm. I wish Iwas in Finland ja Virtual Tourist
facebook-foorumeihin, mutta lähes tuloksetta. Seuraajien ostamisesta tai tilin
markkinoimisesta rahalla emme ryhmässämme keskustelleet.
Lähdimme liikkeelle maltillisesti, laadun arvelimme korvaavan määrän.
Loppukirissä, viimeisellä kisaviikolla aloimme räiskiä lisää kuvia profiiliin.
Mitä enemmän kuvia sitä enemmän mahdollisia seuraajia ja uudelleenpinnauksia.
Ja niinhän siinä kävikin. Loppua kohti tilimme suosio alkoi kasvaa.
Kilpailuaika vaan loppui juuri, kun olimme päässeet vauhtiin.
![]() |
Vuoden luontokuva 2006; Nisäkkäät Jukka Meriläinen |
Mittaustyökalu PinReachilla tarkastelimme tilimme tuloksia. Tavoite
eli voitto jäi saavuttamatta. Mutta uudet sähköiset työkalut; Pinterest,
Zepppelin ja PinReach tulivat tutuiksi. Samoin pinnaillessa tutustuin kuvien
kautta mm. suomalaisiin nykyvalokuvaajiin ja heidän upeisiin teoksiinsa.
Latasin matkapuhelimeeni Pinterest appsin ja sen kautta seurasin seuraajiemme
mielenkiintoisia kuvia.
Harrastelijoiden foorumista
kauppapaikaksi?
Huomasin pinnatessani, että pinterest on lähes puhtaasti
harrastajafoorumi. Keräilijöiden, visualistien, bloggaajien helppokäyttöinen
kuvien jakopaikka. Sieltä löytyy mm. ruokakuvia ja -reseptejä, trendikkäitä
kuvia, tuoteuutuuksia. Kuvien teksteissä voi olla linkki ruokaresepteihin tai
vanhojen autojen kerhon kotisivulle.
![]() |
Kuva: Jorma Puranen |
Pinnaillessani Finnish Photografers-boordiin ja hakiessani suomalaisten
valokuvaajien kuvia uudelleenpinnattavaksi löysin pinterestistä ainoastaan
nuorten suomalaisten kuvaajien kuvia, joita oli vähän. Samoin suomalaiseen
muotiin liittyviä suomalaisia kuvia ja brändejä oli harvoja. Matkailualueetkin
olivat heikosti edustettuina. Visit Finland profiili pinterestistä löytyy,
josta aukeaa linkki Visit Finland.com-kotisivuille.
Pinnatut kuvat toimivat parhaimmillaan kirjanmerkkeinä linkitettynä
kotisivuille. Pinterest voi olla yksi lisä yrityksen sähköiseksi markkinointikeinoksi,
sisäänheittotyökalu, juuri linkitettävyyden kautta. Hyvällä kuvalla voi jakaa
esim. matkailukohteen fiiliksiä ja linkin takana avautuvalla sivulla kertoa
lisää kohteesta.
Pinterestin kanssa kilpailevat muut kuvienjakopalvelut mm. Tumbrl.com ja Flickr.com.
Loppukiri kun olisi alkanut vielä aikaisemmin tai jopa heti alussa, niin voitto olisi häämöttänyt.
VastaaPoistaTehtävän tehtävä taisi kuitenkin täyttyä ja ymmärsit miten uusi sosiaalisen median työkalu lähdetään valloittamaan.
Toivottavasti kisan ja koko kurssin annista on hyötyä myös omassa työssäsi.