ELÄMYS VERKOSSA
Tehtävä 2. Peleissä markkinointi
Pelit ovat Suomen taloudellisesti merkittävin kulttuurivientiala
Tekesin mukaan peliala on koko 2000-luvun ollut
viihdeteollisuuden nopeimmin kasvava alue. Vuonna 2011 sen globaali arvo oli
noin 65 miljardia dollaria ja trendi on voimakkaassa kasvusuunnassa
erityisesti mobiilipelaamisen ansiosta. Pelit ovat jo ohittaneet tallennetun
musiikin ja ottavat elokuvaa kiinni muutaman miljardin vuosivauhdilla.
Pelialan kattojärjestö Neogames ry:n ja Suomen Pelinkehittäjät
ry:n selvityksen mukaan pelit ovat Suomen taloudellisesti merkittävin
kulttuurivientiala. Liikevaihto kasvaa vuonna 2011 arviolta 165 miljoonaan
euroon (2010 noin 105 miljoonaa)(Tekes 30.9.2011).
Pelimainonta
Mobiili- ja
selainpohjaisissa peleissä esim. Traviannissa banneri- ja tekstimainoksia
voidaan jakaa valmiiden verkostojen kautta. Erilaisilla pelisivustoilla,
sähköisissä pelimedioissa ja pelihubeissa voi mainoksen ostaa avautumaan
suoraan selaimille. Mm. Go supermodel- -pelissä mainostettiin Rovaniemen
Stadiumin avautuvan pian.
YS Flight Sim 2000 on lentosimulaattori, pc-peli, johon myydään valmiita
mainospaikkoja. Brandatyt pelit voivat olla itselle räätälöityjä tai valmiita
white label pelejä. Mm. trezrhunt gps-ulkoilupeli voidaan räätälöidä kunkin
yrityksen tarpeisiin.
Joulupukkimaailma Second Lifessa
Log in… klikkauduin toiseen
elämään, verkkoroolipeli Second Lifen virtuaalimaailmaan. Avattareni hengailee
kahviloissa, nauttii lomapäivistä rannoilla, joilla aurinko ei laske koskaan ja
päätyy päivän päätteeksi Christmas-nimiseen virtuaaliympäristöön. Törmään mainostauluun,
jossa rahalla saa ostaa lunta kyseiseen joulumaahan. Toisessa taulussa rahalla
saa tehdä lumienkeleitä, 299 Linden dollaria/kpl. Jätän ostokset tekemättä.
Christmas-virtuaalimaailma
on kitchinen tonttupuputyttöineen ja keinotekoisine laitteineen, Las Vegas
–tyyppinen kasinojoulumaa.
![]() |
Second Life--- siellä on myös Christmas |
Second Lifen on mahdollista
rakentaa pienellä rahapanoksella tai jopa ilman sitä ja Second Lifen
rakennustyökaluilla aito lappilainen virtuaalijoulumaa. Sellainen kuin Napapiirillä
tai Kakslauttasessa. Joulumaassa myytäisiin ja ostettaisiin, siinä tienaisi niin
Linden Labsin kuin joulumaan perustajankin talous. Virtuaalijoulumaassa olisi
tarjolla kelkka- ja koiravaljakkosafareita, poroajelua, niitä samoja
elementtejä, joita on tarjolla oikeassakin joulumaassa. Virtuaalijoulumaassa
voisi vierailla ennen matkaa oikeaan joulumaahan ja käydä fiilistelemässä
matkan jälkeen.
Mm. Adidas ja Reebok ovat rakentaneet Second Lifeen virtuaalikonttorinsa.
Mm. Adidas ja Reebok ovat rakentaneet Second Lifeen virtuaalikonttorinsa.
Lähteet:
MikroPC
4/2007[24.10.2012]]
http://mikropc.net/nettilehti/pdf/2903200739.pdf
Tekes, Kaj Nordgren 30.9.2011[24.10.2012
Luento ”Peleissä
markkinointi”, Matkailun sähköinen liiketoiminta 5.9.2012, Ilkka Kauppinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti