Matkailualalla ostaminen verkosta kiihtyy kiihtymistään. Hotellihuoneen, sen unelmahuoneen Mauritiukseltakin, voi varata ihan milloin vain, 365 päivää vuodessa. Sama koskee lähes kaikkia matkailutuotteita. Matka ja elämys alkavat entistä useammin googlauksella.
Verkkokaupan rahavirta tavalliseen kaupankäyntiin verrattuna
![]() |
Verkkokauppaostot 2011 |
![]() |
Kuluttajien käyttämä rahamäärä verkkokauppaan 2007-2011. Lähde:Tilastokeskus |
Verkkokauppatilaston tulosten mukaan verkkokauppaostoksia(kotimaasta ja ulkomailta) tehtiin vuonna 2011 10,1 miljardilla eurolla, josta kotimaisten kauppojen määrä oli 87 %. Suurin osuus verkkokauppaostoksista, 35 %, 3,554 miljardia euroa koostui matkailusta; majoituksesta, matkalipuista ja valmismatkoista.
Verkkokauppatilasto kuvaa nimenomaan kuluttajien rahankäyttöä ja käsittää Suomesta käsin tapahtuvat sekä kotimaiset että ulkomaiset ostokset, ei yritysten liikevaihtoa tai myyntiä. Verkkokaupan tilastoissa on mukana arvonlisäverot, kun ne tilastokeskuksen liikevaihtotilastoihin eivät sisälly. Vertailukohtana kaupan liikevaihdon arvo vuonna 2010 oli 115,5, miljardia euroa. Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien käyttämä rahamäärä verkkokauppaan oli v. 2011 oli reilut 5 miljardia euroa.
Verkkokauppatilasto kuvaa nimenomaan kuluttajien rahankäyttöä ja käsittää Suomesta käsin tapahtuvat sekä kotimaiset että ulkomaiset ostokset, ei yritysten liikevaihtoa tai myyntiä. Verkkokaupan tilastoissa on mukana arvonlisäverot, kun ne tilastokeskuksen liikevaihtotilastoihin eivät sisälly. Vertailukohtana kaupan liikevaihdon arvo vuonna 2010 oli 115,5, miljardia euroa. Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien käyttämä rahamäärä verkkokauppaan oli v. 2011 oli reilut 5 miljardia euroa.
(Lähde: Tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2011, Tilastokeskus)
Kun verkkokauppaostosten kassavirtaa verrattuna tavalliseen kaupankäynnin kassavirtaan ei Suomessa mitata eikä dokumentoida objektiivisesti ja järjestelmällisesti, on sen osuus haasteellisesti vain arvioitavissa.
Verkkokaupan kasvukäyrät
Uskon, että verkkokaupan kasvukäyrät jatkavat nousua tulevaisuudessa nykyiseen tahtiin. Sähköiseen liiketoimintaa liittyvät teknologiset ratkaisut, innovaatioiden systemaattinen tuottaminen ja osaaminen ovat vasta alusssa tai korkeintaan työn olla verkkokaupassa. Ohjelmapalveluja ollaan vasta viemässä verkkoon muiden matkailutuotteiden rinnalle.
Matkailun kaupankäynti muuttuu verkkokaupan kasvaessa
Verkkokaupan yleistyessä matkailussa ostopäätöksen tekemiseen tarvittavat argumentit saa netistä milloin vain. Ostoprosessi ei vaadi tiettyä kellonaikaa, ei matkustamaista tiettyyn kohteeseen varaamaan matkaa. Ostaminen ja maksaminen on helppoa, monesti itse matkantekoakin helpompaa. Klikkaus vain ja matka on minun.
Kuluttajan kannalta verkkokauppa voi olla kylmää kaupankäyntiä koneen kanssa. Siitä puuttuu matkailualan yksi tärkeimmistä laaduntekijöistä; henkilökohtaisesti palveleva ihminen. Uskon, että tulevaisuudessa verkkokauppa muuttuu ravintolamaiseksi; itsepalvelua saa pienellä hinnalla, henkilökohtaista palvelua isommalla. Isoon hintaan voi sisältyä esim. oikea ihminen palvelemassa puhelimitse.
Kuluttajan kannalta verkkokauppa voi olla kylmää kaupankäyntiä koneen kanssa. Siitä puuttuu matkailualan yksi tärkeimmistä laaduntekijöistä; henkilökohtaisesti palveleva ihminen. Uskon, että tulevaisuudessa verkkokauppa muuttuu ravintolamaiseksi; itsepalvelua saa pienellä hinnalla, henkilökohtaista palvelua isommalla. Isoon hintaan voi sisältyä esim. oikea ihminen palvelemassa puhelimitse.
Verkkokauppojen yleistyessä matkailutuotteen tarjoajan kannalta koko toimintaprosessi on mietittävä uusiksi. Toiminnanohjausjärjestelmät talon sisällä, myynti- ja markkinointikanavat varausjärjestelmineen, toimitukset, rahaliikenne, palautejärjestelmät, mittarit.
Matkailun toimialaraporttia lainaten:
“ Suuntaus enteilee huomion kiinnittymistä yhä enemmän teknologioihin, niiden hyödyntämiseen ja tekniikan vaatiman osaamisen saavuttamiseen. Nyt kiinnostus on vielä painottunut tietotekniikkaan. Huomiota kiinnitettäneen, toivottavasti, myös tuotanto- ja palveluprosessien kehitykseen. Internet-maailman kehitys ja sosiaalisen median yleistyminen edellyttävät varautumista myös matkailun markkinointiviestintään.” .(TEM, Matkailun toimialaraportti 1.12.2011)
Verkkokaupan voittajat ja häviäjät
Verkkokaupassa voittavat sekä kuluttaja että matkailupalvelun tuottaja; aikaa ja rahaa. Tuottajakin “pitkässä juoksussa”. Henkilökuntaa tarvitaan vähemmän kuin aiemmin myynti- ja markkinointipuolelle, toimisto- ja paperityö vähenee. Verkkokaupan voittajapuolella ovat toki myös verkkokauppakauppiaat, ne, jotka myyvät valmiita vekkokauppasovellutuksia.
B&B-kaupassa, jossa kauppaa käyvät matkailupalvelun tuottaja ja matkanjärjestäjä häviäjä voi olla jälkimmäinen, jota ei enää tarvitakaan välikädeksi, kun kauppa tehdään suoraan tuottajan ja kuluttajan välillä.
B&B-kaupassa, jossa kauppaa käyvät matkailupalvelun tuottaja ja matkanjärjestäjä häviäjä voi olla jälkimmäinen, jota ei enää tarvitakaan välikädeksi, kun kauppa tehdään suoraan tuottajan ja kuluttajan välillä.
Sodankylän paikallislehdestä luin paikallisesta kenkäkauppiasta, joka joutui lopettamaan toimintansa, kun asiakkaat kävivät hänen liikkeessään vain sovittamassa kenkiä. Ja tilasivat ne sitten netistä.
Verkkokaupan kasvua rajoittavat tekijät
Mielestäni verkkokaupan kasvua, verkkokauppojen määrää, rajoittavat eniten tällä hetkellä Suomessa ylipäätään rohkeus ryhtyä yrittäjäksi. Oli kyseessä sitten verkkokauppa tai muu yrittäjyys.
Verkko-ostoksia rajoittavia tekijöitä on mm. se, ettei luoteta verkkokaupankäyntitapaan, kun ei kohdata kauppiasta ,eikä olla samassa tilassa, ei uskalleta antaa esim. luottokorttitietoja tai rekisteröityä. Pelätään yksityisyyden ja turvallisuuden puolesta; mihin tietoja kerätään, mihin niitä käytetään. Verkkokaupassa tuotetta ei pääse kokeilemaan tai näkemään. Siinä myös rajoite ostaa verkosta.
Verkko-ostoksia rajoittavia tekijöitä on mm. se, ettei luoteta verkkokaupankäyntitapaan, kun ei kohdata kauppiasta ,eikä olla samassa tilassa, ei uskalleta antaa esim. luottokorttitietoja tai rekisteröityä. Pelätään yksityisyyden ja turvallisuuden puolesta; mihin tietoja kerätään, mihin niitä käytetään. Verkkokaupassa tuotetta ei pääse kokeilemaan tai näkemään. Siinä myös rajoite ostaa verkosta.
58 % EU:n kansalaisista on ostanut tuotteita verkosta“EU:n talous ja työllisyys aiotaan saada kasvuun helpottamalla verkkokauppaa EU:n alueella. Tavoitteena on kaksinkertaistaa verkkokaupan osuus vuoteen 2015 mennessä.” (Lähde: http://ec.europa.eu/news/economy/120111_fi.htm)
ja
“ v. 2011 58 % 16-74 vuotiaista Euroopan Unionin 27:n jäsenmaan kansalaisista on ostanut tavaroita tai palveluita internetistä”. Lue lisää eurooppalaisesta ostokäyttäytymisestä
Edellämainitut artikkelit luettuni mielestäni verkkokauppa on kasvamassa Euroopassa samaa tahtia kuin Suomessa tai nopeamminkin. Kaikkialla tietokoneiden ja internetyhteyksien määrä lisääntyy, mobiililaitteiden sovellutukset kehittyvät webkauppaystävällisiksi. Ostaminen on netistä entistä mutkattomampaa.
Verkkokaupan asemaa Suomessa horjuttaa tuotteiden ja palvelujen vähyys. Maailman nettikaupoissa myydään tuotteita, joita Suomesta ei saa. Kun kasvava sukupolvi kielitaitoineen pääsee nettiostoksille uskon, että ulkomailta Suomeen kanatautuu huomattavasti enemmän tuotteita kuin nykyisin. Niin valitettavaa kuin se onkin. Siis tuotteiden hankkiminen Suomen ulkopuolelta.
Onneksi verkkokaupan kasvu on positiivisessa tuulessa!
VastaaPoistaNäitä tilastoja tosiaan usein vähän "vääristää" tai niiden tulkintaa hämää se, että puhutaan kuluttajien ostovoimasta, muttei yritysten onnistumisista tai lähtökohdista muodostaa oman yrityksen, alueen tai maan hyvinvointia online myynnin osalta.
Online osuutta yrityslähtöisesti matkailutoimialalla siis mitataan tosi vähän ja Suomessa ei ollenkaan. Tällä tarkoitan, että jos Saariselältä tai P-Lapilta kysytään mikä on teidän matkailun, vapaa-ajan ja elämystuotannon online myynnin osuus viennistä tai kokonaistaloudessa niin osaako kukaan vastata?
Todellisuudessaha kaupan rahavirrat ohjautuvat tilastojen mukaan tällä hetkellä ulkomaille.
Kotimainen verkkokauppa ei siis palvelualalla ole vielä kovinkaan yleistä, tavarakaupan puolella kylläkin. Vienti ei vedä verkossa matkailualalla.
Verkkokauppaindeksi on pompannut. Indeksi kasvoi 23 prosenttia vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna vuoden 2011 vastaavaan ajankohtaan. Suomalaisyritysten asenne verkkokauppaan kuitenkin huolettaa. Verkkoteollisuus ry:n juuri julkaisema Internetin tila Suomessa 2011-tutkimus kertoo, että 69 prosentilla yrityksistä ei ole omaa toimivaa suunnitelmaa hyödyntää internetiä, vaikka suomalaiskuluttajat samaan aikaan ostavat tuotteita innokkaasti ulkomaisista nettikaupoista.