Yrityksen itselleen määrittelemä visio kertoo mikä sen on tulevaisuuden tahtotila. Jos torilla kasviksia kauppaavan kauppiaan tavoitteena on olla maan liikevaihdollisesti suurin tuoreiden luomukasvisten myyjä omassa myymälässään johonkin määräaikaan mennessä. On hän luonut oman visionsa.
Torikauppias hakukoneoptimoimassa
Visiotaan tavoitellessaan siihen uskova ja sitoutunut kasviskauppias laatii yritykselleen toimintasuunnitelman ja strategiat kuinka visioon päästään. Strategioihin kirjataan myös kasvua edistävät ja tukevat sähköiset liiketoiminnan strategiat.
Kun kasviskauppiaan tavoitteena on oma kauppa luomutuotteineen ja liikevaihdon kasvattaminen, hän miettii sähköisen liiketoiminnan kannalta:
- kotisivuja
- sähköisen markkinoinnin hyödyntämistä; sähköpostimarkkinointia ja
tekstiviestimarkkinointia
- näkyvyyskanavia mm. sosiaalista mediaa
- hakukoneoptimointia
- sähköisten toimien tulosten mittareita
- blogeja
Kun torikauppiaan visiossa on oma myymälä, hän ei välttämättä alkuvaiheessa vielä mieti sähköisiä jakelukanavia eikä kansainvälistymistä sitä kautta.
Visio määrittelee yrityksen strategisen suunnittelun
Latukoneen liikkeetkin=avatut ladut saa nykyisin suoraan puhelimeen |
Mielestäni visio määrittelee sähköisen liiketoiminnan strategisen suunnittelun siinä missä se määrittelee yrityksen muunkin strategisen suunnittelun, se on lähtökohta kaikelle strategiselle suunnittelulle ja ohjaa kaikkea yrityksen toimintaa. SOSTAC-malli palvelee koko yrityksen strategisessa suunnittelussa; tiedetään mistä lähdetään ja mitä tavoitellaan.
Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää Suomen Latu KiilopäälläE-strategia ei koske ainoastaan sähköistä myyntiä tai markkinointia, vaan se kattaa yrityksen kaikki toiminnot. Nykytilan analysointi, strateginen suunnittelu, suunniteltujen toimien jalkauttaminen ja tulosten mittaaminen ja ovat e-strategian lähtökohdat.
Omassa työpaikassani Suomen Latu Kiilopäällä e-strategia on vielä “puheasteella”. Sähköisiä työkaluja on käytössä ja sähköisten toimien tuloksia analysoidaankin, mutta varsinaista e-strategiaa ei ole laadittu. Sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallissa olemme tuoteinformaatiovaiheessa.
Työpaikkani on Suomen Latu ry:n omistama pk-yritys; majoitusta, ruokaa ja ohjelmapalveluja tarjoava luontoliikuntakeskus Lapissa. Lue lisää kohteesta Suomen Latu Kiilopää
Vähimmillään työpaikkani e-strategiaan sisällytän otsikkotasolla prosessilähtöisesti:
Yrityksestä ulospäin suuntautuvat prosessit:
Markkinointi ja myynti
- - jakelujärjestelmät mm. verkkokauppa
- - kotisivut
- - sähköpostimarkkinointi
- - hakukoneoptimointi
- - verkkomainonta
- - sosiaalisen median hyödyntäminen
- - display-markkinointi
- - kuvat, videot
Yrityksen sisäiset prosessit:
Taloushallinto kohteessa
- - sähköinen taloushallinto mm. tulos- ja palkanlaskenta raportteineen
- - seurantajärjestelmät, mittarit
- - varastovalvonta
- - eri järjestelmien yhteensovittaminen
- - e-toimien budjetointi
Asiakashallinta
- - asiakashallintajärjestelmä
Henkilöstöhallintajärjestelmä
- - mm.tehokkuusmittarit
Hyvä Pirjo!
VastaaPoistaMitäs sitten tapahtuu kun torikauppiaalla tulee huono säävuosi? Miten strategia on silloin toimii?
Kyse on ns. strategisista perusolettamuksista. Jos sää sallii ja lähiruoalle on kysyntää tehdään businesta, entäs jo joku olettemuksista muuttuu?
Stretegisia perusolettamuksia tulee tarkastella lyhyemmällä aikavälillä kuin aikaisemmin. Samoin sähköinen liiketoiminta on tuonut yritystoimintaa nopeampi syklisen visioajattelun. Se mitä halutaan olla nyt voi olla muutoksessa parin vuoden päästä.
Yrityksellä tulisi olla imagollinen visio " ylläs on ykkönen" sekä toiminallinen visio, joka ohjaa operatiivista toimintaa, eli henkilöstön työtä.
Käyppä lukaisemassa opiskelijakollegasi blogia kun ehdit ihan vertaisoppimisen vuoksi.
Saat varmasti eväitä ja ajattelua aiheen tiimoilta
http://matkailuopinnot2012.blogspot.com/2012/04/kuinka-lisataan-e-etuliite-visioon-ja.html
ja
http://marinmsl.blogspot.com/2012/04/yrityksen-visio-ja-e-strategia.html