Ski Saariselän rinteellä viihtyy useita kohderyhmiä(kuva P.Kouvo). |
Sostac malli pähkinänkuoressa
PR Smithin 1990-luvulla kehittämä 6-portainen Sostac-markkinoinnin
suunnittelumalli etenee systemaattisesti askel askeleelta markkinoinnin
nykytilan kartoituksesta tulosten mittaamiseen.
SOS
SOS, toivomuselementit, kertovat mistä lähdetään ja miten kohteeseen edetään. Situation=missä, Objectives= mihin, Strategy=miten.
TAC
TAC, täsmennys- ja kontrollielementit, kertovat toimet päämäärän saavuttamiseksi ja tulokset. Tactics=tarkemmin millä keinoin, Action=miten, kuka ja missä toimii, Control=tulosten mittaaminen, päivitys.
SOS
SOS, toivomuselementit, kertovat mistä lähdetään ja miten kohteeseen edetään. Situation=missä, Objectives= mihin, Strategy=miten.
TAC
TAC, täsmennys- ja kontrollielementit, kertovat toimet päämäärän saavuttamiseksi ja tulokset. Tactics=tarkemmin millä keinoin, Action=miten, kuka ja missä toimii, Control=tulosten mittaaminen, päivitys.
Sostac-malliin on integroitu
muita markkinoinnin työkaluja. Mm. S
sisältää heikkoudet, vahvuudet, uhkat ja mahdollisuudet kuvaavan SWOT-analyysin.
3M-malli
3M-malli
Kun Sostac-malliin
yhdistetään 3M-markkinointityökalut henkilö-,
raha- ja aikaresurssit (men, money ja minutes) saadaan kaikenkattava malli
toimivalle markkinointisuunnitelmalle.
Lue lisää Sostc-mallista klikkaamalla: http://www.smartinsights.com
Markkinointisuunnitelman laatiminen ennen internetiä ja sen jälkeen
Vielä 1990-luvun alussa monet, etenkin pienet, yritykset lähtivät markkinoimaan tuotettaan ”soitellen
sotaan, katsotaan miten käy”-asenteella. Jotkut miettivät asioita ennakkoon,
jotkut laativat markkinointisuunnitelman. Perinteiseen markkinointisuunnitelmaan
kirjattiin:
- nykytila, missä ollaan
- tavoitteet, minne halutaan päästä
- markkiontistrategia, miten tavoitteisiin päästään
- toimintasuunnitelma, budjetti ja aikataulu
- valvonta, miten menja korjaustoimenpiteet
Markkinointimix oli 1990-luvun markkinointisuunnitelman avainsana, ja sitä se on internetmarkkinoinnin aikanakin.
Internet nopeutti kaupankäynnin, ostaminen nopeutui ja helpottui. Tänään tuotteita voi lisätä ostoskoriin läpi vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
Nettikaupasta tilatut saappaat tilattuna ihan mistä vain, Japanista, Australiasta, Saksasta, rantautuvat suoraan kotiovelle.
Markkinointi elää aikaansa. Sostac-malli syntyi buustaamaan sähköistä markkinointia.
Nykyaikainen markkinointisuunnitelma
Internet ja sähköinen liiketoiminta on tuonut markkinointisuunnitelman laatimiseen uusia työkaluja ja elementtejä mm.:
- mittareita mm. google analytics
- täsmasuunnittelua
- e-markkinointimix
- markkinointi kattaa koko ihmisen elinkaaren
- suunnittelu on jatkuvaa
- paitsi itse tuotteen testaus, myös suunnitelman testaus on osa e-markkinointisuunnitelmaa mm. landing page, hakukoneoptimointi
- sähköiset uutiskirjeet
Siinä missä markkinointi on tehostunut myös markkinointisuunitelman laatiminen on tehostunut. Mutta vaikka niin on käynyt, markkinoinnissa pätevät edelleen samat lainalaisuudet kuin aiemminkin. Saada tuote markkinoitua; nopeammin, tehokkaammin oikealla, valitulle kohderyhmälle.
No jos suoraan sanotaan, niin monet lähtevät markkinointiin vieläkin "soitellen sotaan"
VastaaPoista